Rakennuspalikkana vahva arvomaailma

Kun lähdetään rakentamaan taloa, pitää perustan olla vahva ja vakaa. Kun lähdetään rakentamaan yritystä, pohjalla on yleensä idea, innostusta ja rohkea mieli, jota täydennetään liiketoimintasuunnitelmalla ja kannattavuuslaskelmalla. Erittäin hyvä perusta.

Meiltäkin löytyy nuo samat, tietenkin. Tai oikeastaan se on jakautunut kahteen osaan: juridisen perustan rakentamiseen ja unelmointiin. Me kaksi, jotka olemme entisistä velvoitteista täysin vapaita, rakennamme sitä juridista pohjaa niin, että toiminta voi alkaa joulukuussa. Tämä työ on sisältänyt itselle monta eka kertaa, mikä on todella ihanaa tässä vaiheessa työuraa!

Mutta muut voivat unelmoida ja liidellä yläpilvissä. Se vasta onkin ihanaa aikaa! Siihen liittyy pysähtyminen, vanhasta vähitellen luopuminen ja orientoituminen uuteen. Tuota olotilaa olen käyttänyt törkeästi hyväkseni ja kirjoittanut heidän tuntemuksiaan ylös. Niistä ajatuksista on lähtenyt muodostumaan vahva tukijalka tulevalle toiminnallemme: arvomaailma.

Yksikään näistä kuvien tai tekstin seassa olevista sitaateista ei ole minun, vaikka jokaisen sanan allekirjoitan. En tiedä, pystyttekö kuvittelemaan, miltä minusta on tuntunut, kun olen saanut kuulla nämä lauseet?

Puheista on käynyt ilmi, että haluamme rakentaa kodin sekä asiantuntijoillemme että asiakkaillemme. Ei se ole mahdollista, saatat ehkä miettiä, asiakas on asiakas ja työntekijä on työntekijä. En tiedä, onko hurmos sumentanut omankin ajatteluni, mutta tämän porukan kanssa uskon tähän missioon.

”Molemmat, sekä asiakas että me, haluamme saman lopputuloksen ja helpottaa asiakkaiden työtä. Ei jaotella rooleihin, vaan yhdessä kohti haluttua lopputulosta. Asiakkaasta pitää tuntua siltä, että ollaan samalla puolella.”

Itse pidän yrityksen johtamisessa tärkeimpinä työkaluina tekemisen tarkoitusta, tavoitetta ja keinoja, miten tavoitteeseen päästään. Eli missiota, visiota ja strategiaa. Sanoja, jotka ovat saattaneet kohdata inflaation ja joihin perusjamppa ei edes reagoi. Mutta kun sen perusjampan kanssa juttelee, hän haluaa aina tietää, onko hän firmalle tärkeä, mitä tavoitetta kohti hänen olisi hyvä ponnistella ja mitä temppuja se häneltä vaatii. Ja myös se on tärkeää, että porukka on mukavaa ja että joka päivä tuntuu hyvältä tulla töihin.

Missio, visio ja strategia ei synny pelkästään pienessä piirissä, suljettujen ovien takana. Jokaisen firma on täynnä fiksuja ihmisiä ja paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Jokainen on oman työtehtävänsä paras asiantuntija ja niistä töistä koostuu kokonaisuus.

”Se mihin tähdätään, on meidän omissa käsissä eikä ylhäältä johdettuna siten, ettei kaikki edes sitä taviotetta tiedä.”

”Raha ei aina ole tärkein. Kaikki henkilöt ovat merkityksellisiä. Kaikki työt ovat yhtä merkityksellisiä. Kuunnellaan kaikkia.”

 On iso vastuu lähteä tukemaan tämän porukan onnistumista ja olen tästä vastuusta kiitollinen. Sitä työtä pitää tehdä joka päivä. Ihan jokaisena päivänä pitää miettiä, miten omalla toiminnallani voisin saada toiset loistamaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *