Projektipäällikön työ ei ole pelkkää aikataulujen ja Excel-taulukoiden seuraamista

Kirjoittelen näitä ajatuksia projektien vedosta samalla, kun palailen Tanskasta, jossa käytiin uusia raportoinnin tarpeita läpi asiakkaan eri osastojen kanssa.

Monta kertaa mielletään, että projektipäällikön työ on taskitusta ja aikataulun seuraamista ja exceleitten pyörittelyä, eli kustannusten ja työajan seuraamista. On se sitäkin toki.

Nyt olen kuitenkin ehtinyt urallani tapamaan moneen otteeseen erilaisten yritysten erilaisia ammattilaisia. Olen useamman vuoden vetänyt projekteja mm. samalle isolle yritykselle ja sen eri osastojen tarpeisiin. Mukana on ollut niin myyntiä, taloutta, sisäistä laskentaa kuin HR:ääkin, sekä muita vastaavia kokonaisuuksia. Oma kokemukseni on, että työni projektipäällikkönä on enemmänkin ihmisten kohtaamista.

Asia kirkastui tällä matkalla, kun etukäteen mietin, minkälainen yrityskulttuuri ja minkälaisia ihmisiä tehtävien takana on. Alussa aina uusien ihmisten kanssa tuntuu, että puhutaan eri kieltä, vaikka oltaisiin samasta kaupungista. Ei heti täysin ymmärretä, mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja mitkä taas toimittajan valitun teknisen ympäristön rajoitteet tai mahdollisuudet.

Kun keskustelut jatkuvat ja yhteistyö syvenee, löytyy se hyvä yhteisymmärrys, jonka päälle on hyvä aloittaa rakentaminen. Siitä hetkestä lähtien useimmiten alkaa paistamaan innostus ja kunkin oma ammattitaito tulee esiin. Sitten puhutaankin jo samaa kieltä!

Ei ole väliä onko vastapuolen osaaja miltä näistä osa-alueista tai mistä maasta. Vastassa on kuitenkin ihminen ja hänen tarpeensa työn tekemisen suhteen. Näissä kun päästään samalle aaltopituudelle, saadaan etsittyä parhaat mahdolliset ratkaisut ja välineet ja päästään toteutukseen. Sitten alkaa toki tuo aikataulutus ja taskien seuranta. Mutta edelleen sen takana on se ihmisten välinen kanssakäyminen. Se on aika avainasemassa tokikin kaikessa asiakastyöskentelyssä, mutta tässä kohtaa jäin miettimään vain tätä projektien vetoa ja sen haasteita.

Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja tuskat päivittäisessä työssä, sekä löytää sieltä ensin ne kuormittavimmat kohdat, joissa päästään auttamaan. Pitää löytää tapa, jolla saadaan vaikkapa myynnistä vastaavan tietotaito ja päässä oleva tietous hyötykäyttöön kaiken sen datan kanssa, jota yritys on eri järjestelmiinsä kerännyt.

Ilman tuota ihmistä ei sillä kaikella datallakaan ole juuri merkitystä. Jonkun pitää osata kertoa, mitkä datat milläkin tavalla esitettynä ovat olennaisimpia. Ja jonkun on sitten siitä esille tuodusta raportista, graafeista tai Power BI- mittaristoista saatava tulkittua päätöstensä tueksi tärkeät tiedot, jotta siitä on hyötyä asiakkaan liiketoiminnalle.

Oiwassa nähdäänkin tärkeänä, että asiakkaan ja Oiwan asiantuntijat istuvat saman pöydän ympärillä eikä vastakkaisilla puolilla pöytää. Näin saadaan, tällä hyvällä porukalla, projektille paras mahdollinen lopputulos.

Juha on Oiwan operatiivinen johtaja ja pitää myös huolta asiakkaan projekteista. Tutustu tarkemmin Juhaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *